Forrás: MOHOSZ (változatlan szövegközlés)
GYIK - gyakran ismételt kérdések
A MOHOSZ nagyon sok kérdést kapott és kap a horgászoktól, valamint a horgászszervezetek és a média képviselőitől a horgászokmányokat érintő 2024. évi változásokkal, az árakkal és lehetőségekkel kapcsolatban. Most összegyűjtöttük a leggyakrabban ismételt kérdéseket és válaszolunk is ezekre, reményeink szerint mindenki számára segítve az eligazodást az évváltás ügyviteli, okmányolási teendőiben.
Mi is a Magyar Horgászkártya és mi a szerepe?
A MOHOSZ-nak a közfeladatként meghatározott feladatai ellátása érdekében – jogszabályi előírások szerint – többek között a horgászokról és a gondviselőkről, valamint a horgászokmányokról és az állami horgászvizsgáról nyilvántartást kell vezetnie. A nyilvántartásba vételt 2019. január 1-től a horgászszövetségi szakrendszerben (HORINFO) a horgászok részére kiadott egyedi azonosító szám, valamint a Magyar Horgászkártya (horgászkártya) igazolja. A horgászkártyát a horgászszövetség adja ki, érvényességi ideje egységesen 5 év. A horgászkártya megléte – a gyermekhorgász, az egyesületi tagságot nem létesítő külföldi horgász, valamint a turista állami horgászjeggyel horgászó személy kivételével – előfeltétele a további horgászokmányok kiváltásának.
Miért kell kiemelten foglalkoznunk 2024. január 1-től a Magyar Horgászkártyával?
A horgászkártya, mint a korábbi horgászigazolvány helyett bevezetett horgászokmány 2024-től már állami horgászokmány, ezért is kiemelten fontos a mögötte lévő adatok megújítása, ellenőrzése. A 2018. és 2019. években kiváltott horgászkártyák érvényességi ideje 2024. január 31-én lejár. Ez a tény több, mint 460 ezer horgásztársunkat érinti. Az érintett horgászok a horgászkártya megújításával az adataik ellenőrzését követően megerősítik majd a nyilvántartásba vételüket és ezt követően a következő 5 évben is jogosulttá válhatnak a horgászat jogszerű gyakorlásához szükséges további horgászokmányok (állami horgászjegy, fogási napló és területi jegyek) kiváltására.
Mit jelent a 2024. január 1-jétől bevezetésre kerülő adategyeztetés?
A MOHOSZ – a jogszabályban rögzített, a horgászok személyi- és lakcímadatainak kezeléséhez és azok adatellenőrzésére adott felhatalmazások birtokában – összekapcsolta a HORINFO szakrendszert a Belügyminisztérium által felügyelt központi személyi adat- és lakcímnyilvántartó adatbázissal. Ezen adatkapcsolat segítségével 2024. január 1-jétől bevezetésre kerül a magyar állampolgárságú horgászok automatizált adategyeztetése, mely a rendszerbe bekerülő „új” horgászok esetében a regisztrációkor, a lejárt horgászkártyával rendelkező horgászok esetében a horgászkártya megújításakor, illetve a 2024. év egészére érvényes horgászkártya esetében az új állami horgászjegy kiváltásakor fog megtörténni. Fontos megjegyezni, hogy regisztrálni, horgászkártyát megújítani, illetve állami horgászjegyet kiváltani csak az a horgász tud majd, aki az adatai alapján a központi nyilvántartásban szerepel, továbbá ezen adatok a HORINFO szakrendszerben korábban rögzített, illetve most kiegészített adatokkal megegyeznek és ezen tény a szakrendszerben rögzítésre kerül.
Hogyan tudja a horgász megújítani a Magyar Horgászkártyáját?
A horgászkártya megújítása történhet közvetlenül a horgász által (online megoldás) vagy segítséggel bármely állami horgászjegyet forgalmazó értékesítési ponton (offline megoldás).