Szigorodó szabályok, várható büntetések

mtiAz idén már pénzbírsággal sújthatják a Balatonnál azoknak a kishajóknak és csónakoknak az üzemeltetőit, amelyeket az engedélyezett kikötőkön kívül, például nádasokban, bójákhoz, karókhoz kötnek ki - közölte Horváth László, a Siófoki Vízirendészeti Kapitányság vezetője kedden az MTI-vel.

    Az új hajózási szabályzat januárban hatályba lépett rendelkezése ad lehetőséget arra, hogy a Balatonnál a törvényben már 12 éve megfogalmazott hajó- és csónakkikötési követelményeknek - miszerint a tómederben nem tárolható sem kishajó, sem csónak - érvényt szerezzen a rendőrség, 5-150 ezer forint pénzbírságot kivetve.

    Az MTI információi szerint nagy a felháborodás a csónak- és kisvitorlás-tulajdonosok körében, hiszen a több évtizedes gyakorlatnak tekinthető kikötési mód - az utca- vagy telekvégi nádasoknál, vízi bejáróknál vagy a partközeli bójákhoz, karókhoz való rögzítés - tilossá vált. Erről az érintettek nagy része nem értesült a rendőrségi figyelmeztetés vagy bírságolás előtt, ráadásul több tóparti településen nincs is kikötő, ahová bevigyék a vízi járműveiket.

    Horváth László kifejtette: nem véletlenül rendelkezett már a 2000-ben elfogadott Balaton-törvény is arról, hogy nem lehet az engedélyezett kikötőkön kívül vízi járművet kikötni, hiszen az környezetvédelmi, vízjogi és bűnügyi szempontból is aggályos. A tilosban "parkoló" vízi jármű üzemeltetői sok esetben megrongálják a nádast, akadályozzák vagy veszélyeztetik a vízi közlekedést, illetéktelenül foglalnak és zárnak el partszakaszokat, kikerülnek mindenféle díjfizetést, és a csónak-, illetve vitorláslopások, továbbá a viharok miatti eltűnések leggyakoribb elszenvedői.

    A rendőrkapitány közölte, hogy az új hajózási szabályzat szerint a kikötőkön kívül veszteglő vízi járműveken ügyeleti szolgálatot kell tartani, ezért az üzembentartó felel. A kishajók, csónakok zömét jelenleg is engedélyezett kikötőkben kötik ki, bérleti díjak fejében. Az eddig kint rekedt vízi járművek elhelyezése szabad kikötői férőhelyeken, parti tárolással vagy új csónakkikötők létesítésével oldható meg - tette hozzá Horváth László.

    Az új rendelkezés több száz kisvitorlás-, illetve csónaktulajdonost érint. A rendőrség közlése szerint nem a bírságolás az elsődleges cél, hanem a jogszabályi rendelkezések betartatása, ezért először figyelmeztet a vízi rendészet, és csak akkor szab ki pénzbírságot, ha az üzemeltető elérhetetlensége miatt eljárást kell indítania. Eddig több tucat, illegálisan kikötött vízi jármű ügyében léptek fel.

 MTI 2012. június 26.

Sütiket használunk
Weboldalunkon sütiket használunk. Ezek egy része elengedhetetlen az oldal működéséhez, míg mások segítenek nekünk javítani ezen az oldalon és a felhasználói élményen (pl: nyomkövető sütik). Ön eldöntheti, hogy engedélyezi-e a cookie-kat vagy sem. Kérjük, vegye figyelembe, hogy ha elutasítja őket, előfordulhat, hogy nem tudja használni a webhely összes funkcióját.